برنامه نویسی cnc چیست و چه کاربردی دارد

دستگاه‌های cnc در زمینه تراش دادن قطعات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به نیاز روز صنعت به استفاده از قطعات مختلف، به‌کارگیری دستگاه cnc اهمیت زیادی یافته و برای استفاده از آن باید دوره آموزشی دیده شود تا کاربر یا اپراتور بتواند با دادن دستور به دستگاه که نوعی عمل تفهیم به ماشین است، برش زنی و قالب زنی را انجام دهد.اصول برنامه نویسی C و ++C

 

لذا یادگیری برنامه نویسی cnc اهمیت می‌یابد. بسیاری از برش‌های ظریفی که در قطعات مختلف مانند حلقه‌های طلا و ابزارهای مختلف ایجاد شده، توسط دستگاه cnc به‌وجود آمده است. برای برنامه نویسی زبان cnc، برنامه‌های مختلفی به‌کار گرفته می‌شود مانند برنامه compact که بر اساس استانداردهای جهانی این قالب برنامه منتهی به خروجی مورد نظر خواهد شد. برای برنامه‌نویسی ماشین‌های cnc از روش دستی و برنامه نویسی توسط سیستمهای cad/cam استفاده می‌شود.

برنامه نویسی cnc چیست و چه کاربردی دارد

پیش‌فرض‌های برنامه نویسی cnc چیست

پیش‌فرض‌هایی که برای یک برنامه نویسی cnc نیاز است، همان پیش‌فرض‌های اولیه یک برنامه‌نویسی است که در کنار کدنویسی این برنامه cnc، کامل می‌شود. این پیش‌فرض‌ها همان مفاهیم الگوریتم، فلوچارت و به عبارت بهتر، فهم حل مسئله است. با این فرض که فرد این دانش را دارد، به سراغ برنامه‌نویسی cnc خواهیم رفت.

الگوریتمها قواعد و چیدمان رسیدن به پاسخ نهایی را پیش روی فرد قرار می‌دهند و فلوچارت راه‌های تایید یا رد در رسیدن به جواب درست می‌باشند. همچنین با توجه به این موضوع حداقل زمان رسیدن را طراحی می‌نمایند. از آنجایی که در cnc نیاز است تا قطعات برش خورده و با دقت بالایی به قطعه مورد نظر تبدیل شوند، گام‌های رسیدن به این طراحی از اهمیت خاصی برخوردار خواهند بود. در الگوریتم‌نویسی مراحلی باید طی شوند که د

نقطه شروع، بدنه و نقطه پایان

این که برای حل یک مسئله باید از کجا شروع کنیم و در نهایت پاسخ منطقی کدام است، یک طراحی منحصر به فرد می تواند باشد و یا طراحی های مختلفی را سبب شود که در نهایت جواب یکسانی داشته باشند.

الگوریتم با یک نقطه شروع آغاز می شود اما ممکن است به دلیل این که جواب های منطقی مختلفی داریم، حداقل با یک نقطه پایان تمام شود. البته مطالبی که گفته شد در تمام زبان‌های برنامه نویسی کارایی دارد اما نکته مهم آن است که در زبان برنامه نویسی cnc علاوه بر برنامه‌نویسی با یک طراحی خلاقانه نیز رو به رو هستیم که باید به این موضوع دقت شود.

پایه و اساس طراحی و برنامه‌نویسی با cnc، خلاقیت است. هر چه خلاقانه‌تر فکر شود، خروجی بهتری خواهیم داشت وگرنه نوشتن چند کد اجرایی کار سختی نخواهد بود و در جهان بسیارند کسانی که کدنویسی را می‌دانند و از آن بهره می‌برند، اما در نوشتن یک برنامه خوب که سرعت اجرای بالایی نیز داشته باشد، عاجز هستند.

برنامه نویسی cnc چیست

Cnc مخفف کلمه computer numerical control به معنای کنترل عددی کامپیوتری است. کنترل عددی صنعت را در طول نیم قرن گذشته متحول نمود و به واسطه آن کیفیت محصولات افزوده شد. کنترل عددی تبدیل کد به پالس الکتریکی با استفاده از اصول الگوریتمی است. اهمیت کنترل عددی در زمان جنگ جهانی دوم هویدا شد و از آن پس این موضوع پر رنگ‌تر شد. سال 1952 زمانی بود که برای بار اول ماشین فرز کنترل عددی سه محوری ساخته شد.

اجزای اصلی یک سیستم cnc عبارت است از:

  1. برنامه که با زبان برنامه نویسی تامین می‌شود.
  2. واحد کنترل ماشین که پردازشگر است.
  3. ماشین ابزار که به تولید نهایی می‌انجامد.

برنامه نویسی cnc چیست

برخی از فرم های برنامه cnc

در قسمت برنامه‌نویسی، انتقال مفاهیم یا بخش تفهیم به ماشین به صورت دستی و با کمک صفحه کلید (MDI manual data input) و یا استفاده از کامپیوتر صورت می‌پذیرد.

نرم افزار cnc

حال با نرم‌افزار cnc بیشتر آشنا خواهیم شد. در ابتدا باید یک سری تعاریف و کدهای عملیاتی را معرفی نماییم و در نهایت یک برنامه را توضیح دهیم. همان طور که اشاره شد هر برنامه شروعی دارد و با پایان، خاتمه می‌یابد.

هر برنامه از عنوان نرم‌افزار، متن و پایان برنامه تشکیل شده است. نام نرم‌افزار با % آغاز می‌شود و در کنار آن شماره برنامه ذکر می‌شود. پایان برنامه نیز با یکی از کدهای M99، M30 یا M02 خاتمه می‌یابد.

 

نرم افزار cnc

 

متن برنامه شامل خطوط متعددی است که هر خط را یک بلوک نامند. با استفاده از انواع کدهای ارائه شده می‌توان، سرعت برش، دوران، مسیر حرکت و بسیاری از نکات برش به ماشین تفهیم می‌شود. هر بلوک نیز شامل شماره بلوک که با حرف N شروع شده که به صورت ده تا ده تا افزوده می‌شود.

 

N0010
N0020

 

برنامه به ترتیب قرار گرفتن بلوکها اجرا می‌شود. عبارات توضیحی با «;» در خطوط برنامه جای می‌گیرند و قابلیت اجرا نخواهند داشت و فقط یک توضیح هستند.

پایان هر بلوک با LF بسته می‌شود و در صورتی که برنامه با کامپیوتر ایجاد شود، نیاز نیست این کد نوشته شود. کاراکترهای نوشته شده در هر بلوک نیز نباید از 128 عدد بیشتر شود. برای نوشتن برنامه آدرس‌ها و مفاهیم زیر را به خاطر بسپارید:

  • A: معین‌کننده زوایای برش N0010 A30 X10 خط برنامه بیان‌کننده ابزار تحت زاویه 30 درجه در نقطه X10 حرکت کند.
  • B: معین‌کننده اندازه قوس
  • D: معین‌کننده شماره اطلاعات ابزار
  • F: معین‌کننده سرعت پیشروی کشویی
  • G: کد عملیاتی اصلی
  • I,J.K: پارامترهای اینترپلاسیون
  • L: معین‌کننده زیر برنامه
  • M: کدهای عملیاتی فرعی
  • P: معین‌کننده تکرار زیر برنامه
  • S: سرعت دوران بر حسب دور بر دقیقه
  • T: معین‌کننده ابزار مورد نظر
  • X, Y, Z: محورهای مختصات

نرم افزار cnc

تحلیل اطلاعات

برنامه زیر را با اطلاعات ساده فوق تحلیل کنید و بخوانید:

 

NC PROGRAM
%ØØ Ø1
N0010 G90 G54 T01 D01 M06
N0020 G96 S200 M04
N0030 G00 X32 Z0
N0040 G01 X-1
N0050 G00 Z2
N00160 M30

 

این برنامه 6 خطی با شماره‌های 10 تا 60 برای شماره هر خط آغاز شده و بعد از آن دستورهای عملیات اصلی و سپس نوع ابزار، نوع محور مختصات و کد پایان برنامه در آن مشخص است. اما برای این که همین شش خط را نیز بخوانیم باید کدهای عملیاتی را نیز بشناسیم. جدول گروه‌بندی این کدها را در زیر مشاهده خواهید نمود.

 

کاربرد زبان برنامه نویسی cnc چیست

 

البته باید اشاره نمود که کدهای عملیاتی بسیار زیاد بوده که جهت اطلاع از آنها باید به مراجع اصلی cnc مراجعه نمود. با استفاده از این جداول می‌توان خط اول را به این شکل تفسیر نمود که با استفاده از سیستم اندازه‌دهی مطلق، نقطه صفر منتقل و ابزار شماره 1 برای کار، تعویض گردد. این دستورات خط اول به این شکل برای دستگاه تفسیر می‌شوند. در نتیجه کدهای قابل فهم برای ماشین به این صورت در خطوط مختلف نوشته می‌شوند و دستگاه با اجرای آن عملیات را پیش می‌برد.

کاربرد زبان برنامه نویسی cnc چیست

زبان برنامه نویسی cnc که در حال حاضر در دستگاه‌های cnc به کار می‌رود:

  1. جهت انجام عملیات برش
  2. سوراخ نمودن و نقش و نگار بر فلزات
  3. برش سنگ و چوب
  4. تمام قطعات مورد نیاز در صنعت

 

حتی از زبان برنامه‌نویسی cnc در انواع دستگاه‌های cnc، لیزر ان سی و دستگاه فرز cnc نیز استفاده می‌شود. همچنین برنامه نویسی cnc در انواع دیگر دستگاه‌های cnc مانند دستگاه cnc برش پلاسما، هوابرش و واتر جت نیز کاربرد دارد.

ویژگی های نرم‎افزار cnc چیست

نرم‌افزار cnc اپلیکیشنی است که کدنویسی در آن آسان است و جهت نوشتن آن می‌توان هم از برنامه کامپیوتری و هم از صفحه کلید مخصوص کدنویسی بهره برد. همچنین کدنویسی آن در طول زمان و با به‌دست آوردن تجربه بسیار راحت‌تر از انواع زبان‌های برنامه‌نویسی است. زبان برنامه نویسی cnc با الگوی نوشتاری خاص مانند الگوی بلوک‌بندی یکی از زبان‌های راحت و در عین حال فنی می‌باشد.

 

هر بلوک به‌صورت مجزا نوشته شده و خطها که نماد بلوک هستند پشت سر قرار گرفته و کامپایل برنامه به صورت خط به خط و پشت سر هم است که این نیز از مزایای این نوع از برنامه می‌باشد. جهت هرگونه اطلاع بیشتر می‌توانید به مراجع اصلی زبان برنامه‌نویسی cnc مراجعه نمایید. زیرا قالب برنامه‌نویسی cnc و کدهای آموزشی آن بسیار زیاد بوده و نیاز است تا افراد با کسب تجربه به آموزش خود غنا بخشند.

دانلود نرم افزار برنامه‌نویسی cnc

جهت دانلود نرم افزار cnc مراجع مختلفی وجود دارد اما یک مرجع آموزشی می‌تواند به عنوان مرجع دانلود این نرم افزار معرفی شود. علاقه مندان می‌توانند جهت دانلود نرم افزار صنعتی برنامه نویسی cnc به سایت‌های عمومی دانلود نرم‌‍‌افزار مراجعه نمود و نرم‌افزار cnc را دانلود نمایند. مکتبخونه به عنوان یک سایت آموزشی مفاهیم مرتبط با زبان‌های برنامه نویسی را به خوبی تبیین نموده است.