آیا می دانید ظهور فن آوری ماشین آلات CNC چه تأثیر شگفت آوری بر افزایش بازدهی واحدهای تولیدی داشته است؟

 

این موضوع صرفاً درباره تولید در مقیاس انبوه نیست! بلکه درباره ماجراجویی های کسب و کارهای کوچک برای تولید محصولات خلاقانه صحبت می کنیم…

اگر در کسب و کار خود تجربه ساخت و تولید قطعات صنعتی را داشته باشید، حتما اطلاع دارید که ورود به صنعت ساخت و تولید یک ماجراجویی گران است. هر تولیدکننده ای تلاش دارد با استفاده از مناسب ترین ابزارهای ساخت موجود در صنعت، زمان و هزینه تمام شده پروژه خود را تا حد امکان کاهش دهد. از طرفی تولید محصول باکیفیت در گرو استفاده از مواد اولیه باکیفیت است. تهیه مواد خام باکیفیت، حتی از طریق منابع دست اول نیز، در بازار سردرگم امروز هزینه بر است. از این رو در فرآیند تولید، کاهش ضایعات مواد خام در کنترل هزینه ها نقش مهمی دارد. 

 در دنیای ساخت و تولید به روش های مدرن، علوم و فنون مرتبط با ماشین کاری CNC جایگاه ویژه ای دارد. کلمه CNC در ماشین کاری مخفف Computer Numerical Control و به معنی استفاده از کامپیوتر برای کنترل ابزارهای ماشین کاری است. کامپیوتری کردن ماشین آلات در یک تعریف کلی، سطح بالاتری از خودکار بودن ماشین همراه با بازدهی بالاتر را موجب می شود. برای مثال، کنترل کردن کارکردهای مختف مانند هم محور کردن و یا تنظیم سرعت کار ماشین همگی توسط یک برنامه کامپیوتری انجام می شود که زبان برنامه نویسی آن اصطلاحاً G-Code نامیده می شود.

 

امروزه ماشین های CNC تقریباً در همه صنایع از تولیدی های کوچک تا صنایع عظیم و در بیشتر اموری که با ساخت قطعات فلزی، الکتریکی، چوبی و … سر و کار دارند به کار گرفته می شوند. 

ماشین های CNC نسبت به ماشین های NC معمول مزایای قابل توجهی دارند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.    افزایش قابلیت خودکار بودن
ماشین های CNC قادرند با یک بار برنامه ریزی درست، ابزارهای موردنیاز را در حین فرآیند ساخت به صورت خودکار جابجا کنند. این ماشین ها به دلیل خودکار بودن به تعداد کمتری اپراتور انسانی نیاز دارند. از طرفی برخلاف ماشین های NC که نیاز به مهندس یا تکنسین ماهر دارند، می توانند با اتکا به برنامه ریزی انجام شده، تحت نظارت اپراتورهای نیمه ماهر به کار خود ادامه دهند که این موضوع وابستگی به نیروی کار انسانی را کاهش می دهد. 

 

قابلیت خودکار بودن در ماشینکاری CNC

2.    افزایش سرعت تولید
در ماشین کاری CNC به دلیل قابلیت برنامه پذیری و خودکار بودن، سرعت تولید نسبت به روش های سنتی افزایش می یابد و برخلاف فرآیندهای انسانی، این افزایش سرعت، تأثیری برروی دقت و کیفیت تولید ندارد.

 

افزایش سرعت تولید در ماشینکاری CNC

3.    افزایش بازدهی تولید
ماشین های CNC به دلیل بازدهی کاری بالا بهترین انتخاب برای تولید انبوه می باشند. فرآیند تولید با کمک CNC به صورت یکنواخت و با کیفیت برابر انجام می شود. از طرفی اگر مشکلی در حین تولید پیش بیاید، ماشین CNC به صورت خودکار متوقف می شود و به این وسیله از ضایعات بیشتر مواد خام جلوگیری می شود.

 

افزایش بازدهی تولید در ماشینکاری CNC

4.    کاهش هزینه ساخت
استفاده از ماشین کاری CNC در فرآیند ساخت، به دلیل افزایش قابلیت خودکار بودن و تعداد کمتر اپراتورهای انسانی مورد نیاز، و نیز به دلیل کاهش میزان ضایعات مواد خام، کاهش هزینه های تولید را درپی دارد.

 

کاهش هزینه ساخت در ماشینکاری CNC

5.    انعطاف پذیری بالا
ماشین های CNC به دلیل برنامه پذیر بودن از انعطاف کاری بالایی برخوردارند. با هر تغییری در فرآیند ساخت، به راحتی می توان سیستم را با تغییرات جدید برنامه ریزی کرد و بنابراین به روزرسانی فرآیند ساخت با کمترین هزینه امکان پذیر است.

 

انعطاف پذیری بالا‌در ماشینکاری CNC

6.    کاهش احتمال خطا
خودکار بودن و برنامه ریزی کامپیوتری، خطاهای انسانی دخیل در فرآیند ساخت را کاهش می دهند. همچنین با وجود دستگاه های ایمنی در این ماشین ها احتمال خطای اپراتوری کاهش می یابد.

 

کاهش احتمال خطا در ماشینکاری CNC

7.    کارکرد بدون وقفه
ماشین های CNC قادرند بدون وقفه (24 ساعت در شبانه روز) و با نظارت اپراتور نیمه ماهر به کار خود ادامه دهند. اگر این دستگاه ها تحت چکآپ های دوره ای منظم باشند، می توان امیدوار بود که با وجود کار بدون وقفه نیز چند سال عمر مفید داشته باشند.

 

کارکرد بدون وقفه در ماشینکاری CNC

این مزایا به روشنی نشان می دهد که ظهور این فن آوری چه تأثیر شگفت آوری بر افزایش بازدهی واحد های تولیدی داشته است. این موضوع نه تنها برای تولیدات در مقیاس انبوه صادق است، نمونه سازی و ساخت و تولید در مقیاس های کوچک نیز از مزایای آن بی بهره نیستند. به طوری که به کسب و کارهای کوچک کمک می کند که اجرای ایده های ماجراجویانه خود را با ریسک کمتر و اطمینان بیشتری به واحدهای تولیدی بسپارند.

سی ان سی باز