اهمیت آموزش دستگاه تراش cnc

وقتی که شما به عنوان یک شاگرد در یک کارگاه مشغول به کار می شوید در حقیقت به صورت عملی تحت آموزش قرار می‌گیرید و اصول اولیه کار را یاد می گیرید. برخی دیگر هم از سایر سیستم‌های آموزشی استفاده می‌کنند و ممکن است دوره های آموزش دستگاه تراش cnc را به صورت تئوری و عملی ببینند. چیزی که در اینجا اهمیت دارد این است که شما نسبت به کار با دستگاه های سی ان سی تسلط کافی داشته باشید. مثلاً آموزش کار با دستگاه به شما کمک می‌کند:

  • به بهترین شکل ممکن از دستگاه کار بکشید و بازدهی بالایی داشته باشید
  • نسبت به بهترین شرایط برای کار با بخش‌های مختلف دستگاه اطلاعات کافی داشته باشید
  • توانایی کار با بخش نرم افزاری و سخت افزاری دستگاه به صورت مجزا را داشته باشید
  • در مورد ایمنی دستگاه فرز cnc بدانید و خطرات احتمالی آن را کنترل کنید
  • با توانایی دستگاه های مختلف آشنا باشید و بتوانید از این توانایی به خوبی استفاده کنید
  • روش های کسب درآمد با دستگاه سی ان سی را بشناسید و با استفاده از آن یک منبع کسب درآمد برای خودتان ایجاد کنید.

به عنوان مقدمه توصیه می کنم که حتماً مطلب مربوط به مقایسه دستگاه فرز cnc سه محور با دستگاه فرز سی ان سی چهار محور و پنج محور را مطالعه کنید.

آموزش بخش نرم افزاری دستگاه تراش

اولین و مهمترین بخش آموزش دستگاه تراش cnc مربوط به کار با بخش نرم افزاری دستگاه است. در حقیقت هویت و کیفیت کار این دستگاه ها به استفاده از یک نرم افزار هوشمند وابسته شده که کنترل دستگاه را به طور کامل در اختیار می‌گیرد. البته بخش نرم افزاری دستگاه صرفاً به همین قسمت محدود نمی‌شود و شامل ۲ بخش زیر است:

آموزش طراحی الگو

شما به عنوان اپراتور یا خریدار دستگاه تراش سی ان سی برای پیاده سازی هر طرح و الگوی نیاز دارید که از قبل آن را آماده کرده باشید. بنابراین اگرچه نرم افزار طراحی بخشی از دستگاه نیست، اما تسلط به نرم افزار های این حوزه به کیفیت کار شما کمک می کند. از آنجایی که تصاویر طراحی شده باید بر مبنای زبان برنامه نویسی G-code آماده شود بهترین نرم افزارها T نرم افزار های اتوکد و تری دی مکس هستند. پس آموزش کار با این نرم افزارها را به عنوان فاز اولیه آموزش دستگاه تراش cnc یاد بگیرید.

نکته مهم: امکان دانلود برخی از طرح ها و الگوها برای برشکاری و ماشینکاری از اینترنت را دارید، اما این الگوها تکراری هستند و برای افرادی که به فکر خلاقیت در کار هستند پیشنهاد خوبی نیست.

آموزش برنامه نویسی دستگاه

بخش دیگر از حوزه نرم‌افزاری دستگاه های سی ان سی مربوط به خود نرم افزار سی ان سی است که بخشی از دستگاه بوده و تسلط به آن برای شما لازم و ضروری است. نرم افزار به کار گرفته شده در دستگاه‌های مختلف و برندهای مختلف با یکدیگر متفاوت است اما به طور کلی در برخی از دستگاه ها از سیستم کنترل SIEMENS و FANUC و در برخی موارد از سیستمهای MITSUBISHI و GSK استفاده می شود.

تسلط به این نرم افزارها به شما کمک می کند که دستگاه را به خوبی کنترل کنید و در ماشینکاری جزئیات تبحر بالایی داشته باشید. در حقیقت هرچه تسلط شما به آموزش دستگاه تراش cnc بالاتر باشد راحت تر می توانید از دستگاه کار بکشید و قطعات با کیفیت تری را برش دهید.

آموزش بخش نرم افزاری دستگاه تراش

آموزش بخش سخت افزاری دستگاه cnc

دستگاه های سی ان سی به دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم بندی می شوند. هر چه بخش نرم افزاری نیاز به مباحث تئوریک دارد، بخش سخت افزاری شامل کار بر روی بخش های حرکتی دستگاه و قسمتهای مکانیکی آن می شود. این بخش از آموزش دستگاه تراش cnc مربوط به مباحث فنی شده و حوزه های زیر را شامل می‌شود:

موتور محرکه

شاید ذکر موتور محرکه و الکترو موتور به عنوان یک بخش مجزا تعجب برانگیز باشد، اما نقش الکتروموتور در عملکرد دستگاه بسیار مهم و تعیین‌کننده بوده و به نوعی کارایی و بازدهی آن را تحت تاثیر قرار می دهد. الکتروموتور ها معمولاً به صورت تک فاز یا سه فاز هستند و برای سنجش قدرت آنها هم می‌توان از توان بر مبنای اسب بخار استفاده کنید. اینکه شما از چه موتور هایی و با چه توانی استفاده کنید مطمئنا نقش مهمی در عملکرد نهایی دستگاه و طول عمر آن دارد.

بخش حرکتی

تسلط به بخش حرکتی از این جهت اهمیت دارد که شما می دانید که هر دستگاه برای چه برش هایی مناسب است. مسلماً توانایی دستگاه cnc پنج محور بسیار بیشتر از دستگاه‌های چهار محور و دستگاه‌های سه محور است. ضمن اینکه هرچه سرعت گردش اسپیندل بیشتر باشد و تعداد دنده بیشتری داشته باشد انعطاف‌پذیری در برش را بالا می برد و این کار ما را در برش کاری نمونه کارهای پیچیده ساده‌تر می‌کند.

در این بخش از آموزش دستگاه تراش cnc شما باید بدانید که تعداد محور ها چه تاثیری در حرکت دستگاه دارد و دقیقا شرایط حرکت دستگاه به چه صورتی خواهد بود. ضمن اینکه شما می‌دانید برای کار بر روی متریال های مختلف نیاز به چه سرعتی از اسپیندل دارید و این در کار بهینه و استاندارد از دستگاه تاثیر گذار است.

ابزار برشی

بخش مهم دیگری از دستگاه که باید آموزش‌های مربوط به آن را ببینید، ابزار برشی است. ابزار برشی از این جهت اهمیت دارد که شما با توجه به متریال های مختلف می توانید ابزار برشی خود را تغییر دهید. مطمئناً ابزار مورد استفاده در دستگاه سی ان سی چرم و پارچه تفاوت بسیار زیادی نسبت به ابزار استفاده شده در دستگاه سی ان سی فلزات و دستگاه سی ان سی سنگ دارد. این در حالی است که اگر شما آموزش دستگاه تراش cnc را دیده باشید می توانید بین ابزارهای برشی مختلف تمایز قائل شوید و بهترین گزینه ممکن را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

ابزار برشی

میز دستگاه

شاید برای شما به عنوان یک فرد عادی میز دستگاه سی ان سی اهمیت چندانی نداشته باشند. اما در برخی از دستگاه ها محدوده حرکتی میز و همچنین ابعاد آن مشخص می‌کند که ما دستگاه را در چه حوزه هایی می توانیم به کار ببریم. اگر چه برخی از دستگاه ها دارای میز ثابت هستند اما برخی دیگر از آنها میز متحرک دارند که در جهت های مختلف حرکت می‌کند و امکان برش های پیچیده تر را به ما می‌دهد.

در مطالب قبل در مورد مزایا و معایب دستگاه تراش cnc رومیزی صحبت کردیم. بنابراین هرچه تسلط ما به استفاده از میز دستگاه بیشتر باشد می توانیم در شرایط بهتری از آن استفاده کنیم و این موضوع را به عنوان یک فاکتور تاثیر گذار در کیفیت کار در نظر بگیریم.

آموزش اپراتوری دستگاه تراش cnc

در مطالب قبلی در مورد وظایف تکنسین دستگاه تراش cnc صحبت کردیم و در آنجا نشان دادیم که تکنسین باید چه آموزش هایی را ببیند. اما کسی که قرار است به عنوان اپراتور دستگاه فعالیت کند باید شناخت کامل و دقیقی نسبت به آن داشته باشد. در حقیقت این اپراتور هم در مورد بخش نرم افزاری و هم در مورد بخش سخت افزاری باید آموزش دستگاه تراش cnc را ببیند. اما در طرف مقابل در مورد شرایط نگهداری و تعمیر دستگاه تراش سی ان سی و همچنین شرایط بهینه استفاده از آن اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل ممکن از دستگاه استفاده کند.

آموزش اپراتوری دستگاه تراش cnc

اگرچه شرکت های فروشنده آموزش اپراتوری دستگاه تراش سی ان سی را ارائه می دهند اما این اطلاعات کم بوده و بهتر است که فرد به صورت تئوری و عملی آموزش ها را به شکل دقیق ببیند.

مطالعه مطالب زیر در زمینه آموزش دستگاه تراش cnc به شما کمک می کند:

سی ان سی باز